‘Ik vind de nieuwe Librisprijswinnaar fantastisch!’
‘Ik kon er niet doorheen komen, zo saai!
Iedereen kent deze conversatie: een roman wel of niet goed vinden. Het is een smaakgeschil waar geen oplossing voor bestaat.
Vroeger bepaalde een elitaire kring van kenners de kwaliteit van literatuur. Mannen. Professoren. Recensenten. De roman is een autonoom kunstwerk dat je dient te beoordeeld op zijn eigen merites – stijl, metaforiek, thematiek. Als letterkundestudent waagde je niet het oordeel van de heren te betwijfelen. Dan had je er immers niets van begrepen.
Dat er geen correcte leeswijze bestaat, noch een absoluut oordeel is gemeengoed nu. We vinden allemaal iets anders in een roman. Herkenning en identificatie spelen daarbij een belangrijke rol. Het lezen van een roman is een persoonlijke ontmoeting met de auteur. Lezers zoeken aansluiting bij de inhoud, de stijl, het soort verhaal én de manier van vertellen. Ze probeert de schrijver te doorgronden. Of beter nog zichzelf.
Uit: De Schrijversvakschool (column)
‘Ik kon er niet doorheen komen, zo saai!
Iedereen kent deze conversatie: een roman wel of niet goed vinden. Het is een smaakgeschil waar geen oplossing voor bestaat.
Vroeger bepaalde een elitaire kring van kenners de kwaliteit van literatuur. Mannen. Professoren. Recensenten. De roman is een autonoom kunstwerk dat je dient te beoordeeld op zijn eigen merites – stijl, metaforiek, thematiek. Als letterkundestudent waagde je niet het oordeel van de heren te betwijfelen. Dan had je er immers niets van begrepen.
Dat er geen correcte leeswijze bestaat, noch een absoluut oordeel is gemeengoed nu. We vinden allemaal iets anders in een roman. Herkenning en identificatie spelen daarbij een belangrijke rol. Het lezen van een roman is een persoonlijke ontmoeting met de auteur. Lezers zoeken aansluiting bij de inhoud, de stijl, het soort verhaal én de manier van vertellen. Ze probeert de schrijver te doorgronden. Of beter nog zichzelf.
Uit: De Schrijversvakschool (column)